Nádraží Praha-Holešovice

Nádraží

Adresa:
Partyzánská
170 00 Praha 7
Česká republika

Čtvrť: Holešovice

WWW: www.cd.cz

Nejbližší metro:  Nádraží Holešovice Metro (298 m)  

Nejbližší tramvajová zastávka:  Tram Nadrazi Holesovice (133 m),   Tram Nadrazi Holesovice (249 m),   Tram Ortenovo namesti (709 m),   Tram Vystaviste (761 m)  

Otevírací hodiny

Pondělí - Neděle: 00:00 - 00:00

Fotografie

Nadrazi Praha-Holešovice Nadrazi Praha-Holešovice Nadrazi Praha-Holešovice

Vyhledávací slova

informaceinformačníslužbanádražívlak  přidat vyhledávací slova

  oddělit vyhledávací výrazy čárkou

Popis

Nádraží Praha-Holešovice je železniční stanice v Praze, v městské čtvrti a na katastrálním území Holešovice. Stanice Praha-Holešovice je součástí pražského železničního uzlu.

Poloha

Stanice Praha-Holešovice leží na spojovací trati vybudované jako tzv. holešovická přeložka. Tato trať začíná odbočkou Stromovka, která odbočuje za stanicí Praha-Bubeneč z trati 091 Kralupy nad Vltavou - Praha. Dále tato trať prochází vlastní stanicí Praha-Holešovice a pokračuje na most přes Vltavu a tunelem pod Bílou skálou do Libně, kde končí na odbočce Rokytka. Odtud mohou vlaky pokračovat buď do stanice Praha-Libeň nebo přes Nové spojení na Hlavní nádraží. Staniční budova stojí ve Vrbenského ulici v Praze 7.

Historie

Železniční odborník Miroslav Chlumecký se již v období první republiky zabýval myšlenkou železničního spojení dnešního Hlavního nádraží s tratí od Kralup nad Vltavou. (Připojení přes nádraží Praha-Bubny a Negrelliho viadukt nebylo z důvodu výškových poměrů nikdy možné.) V roce 1956 vznikl projekt na stavbu nové spojovací tratě, zvané Holešovická přeložka. V rámci tohoto projektu byl v letech 1967–1974 vybudován tunel pod Bílou skálou . Železniční most přes Vltavu byl kolaudován v roce 1976. Až na počátku 70. let vznikla dodatečná potřeba výstavby nádraží na této trati, když už bylo jasné, že s přestavbou Hlavního nádraží nelze brzy počítat. Celá železniční trať Holešovické přeložky byla zprovozněna v roce 1980. Železniční stanice Praha-Holešovice byla uvedena do provozu v roce 1985. Původně byla určena zejména pro mezinárodní rychlíky. Nyní zde zastavují též regionální vlaky. Z hlediska nákladní dopravy jsou do nádraží zaústěny dvě vlečky, které se však od povodní v roce 2002 nepoužívají. V dubnu 2004 České dráhy zahájily provoz městské železniční linky Roztoky u Prahy - Praha-Libeň přes nádraží Praha-Holešovice. Od listopadu 2005 se toto nádraží stává výchozí a konečnou stanicí linek SuperCity vlakových souprav Pendolino.

Pojmenování

  • od roku 1985 Praha-Holešovice

Budoucnost

Západně od nádraží bude v roce 2009 zahájena výstavba nového podchodu pro pěší pod železniční tratí, v návaznosti na nový most přes Vltavu, součást stavby tunelu Blanka.

Esko

Esko je systém linek příměstských a městských vlaků zapojených do systému Pražské integrované dopravy. V této stanici je tzv. plná integrace, tj. na zastávkových a spěšných vlacích lze využívat i vybrané druhy jednotlivých jízdenek PID. Stanice je vybavena označovacími strojky těchto jízdních dokladů. V této stanici zastavuje linka S41.

Návazná doprava

Nádraží má společný vestibul se stanicí metra trasy C Nádraží Holešovice. V bezprostřední blízkosti nádraží se nachází také autobusové nádraží odkud odjíždějí některé autobusové linky do severních částí České republiky - viz obrázek. Z jižního vestibulu stanice metra existuje také dopravní návaznost na pražské povrchové linky MHD, které jsou zde zastoupeny jak tramvajemi, tak i autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy. Jezdí odtud i autobusová linka 112 do Zoologické zahrady v Troji.

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie

Upravit údaje o firmě   Vložit foto

View this listing in: English, Italiano, Français, 日本語, Русский, हिन्दी, Deutsch, Dansk, Nederlands, Svenska, Norsk

Mapa
Zvětšit Mapu

 

ver. 2.1.3